Geliboluyu Anlamak, Gelibolu Savaşlar, War, Gelibolu

1915 Çanakkale Cesarettepe Kahramanı Kırşehirli Mehmet Çavuş ( Cemalettin Yıldız )

Tarih: 01/01/2009   /   Toplam Yorum 52   / Yazar Adı:      /   Okunma 26217

Gelibolu’yu Anlamak, yeni yılın ilk günlerinde yine orijinal bir çalışmayı okuyucularına sunuyor. Yerel Tarih Araştırmacısı Cemalettin Yıldız, Cesarettepe’deki anıta adını veren Mehmet Çavuş’un gerçek öyküsünü aktarıyor bizlere… Yıldız, Mehmet Çavuş’un 25.01.1972 tarihinde köyünde vefat ettiğini, mezarının Kırşehir Çiçekdağı, Safalı Köyü Cami bahçesinde olduğunu belirtiyor. Çanakkale’ de göstermiş olduğu secaat ve gayretinden dolayı kendisinin Mülazım saniliğe (teğmenliğe) terfi ettiğini, daha sonra İstiklâl Harbi’nde Batı cephesinde keşfi taarruzide yararlığı görüldüğünden B.M. Meclisi’nin 25 Ağustos 1923 ve 19005 numaralı kararı bir kıt’a harp madalyası ve bilahare İstiklâl madalyası ile taltif edildiğini de öğreniyoruz. Birçok gazimiz gibi Mehmet Canbulat’ da ömrünün ilerleyen yıllarında ne yazık ki maddi sıkıntı çekmiş. Yazının en çok duygulandığım bölümü de kahraman gazimizin bir arkadaşına dert yandığı bölüm…Sevgili Çanakkale Gazimiz Mülazım Mehmet Bey, kıyafetlerinin perişanlığının utancından Çanakkale madalyasını bile takamıyormuş. Cesarettepedeki Mehmet Çavuş Anıtı’nın öyküsünü de anlatan Yıldız, anıtın müttefik ordusunun çekilmesinden hemen sonra inşa edildiğini , Çanakkale Şehitler Abidesi yapıldığı yıla kadar resmi törenlerin burada yapıldığının altını çiziyor.

 

 

Çanakkale kahramanlarına olan sevgim ve saygım, Birinci Dünya Harbi ve İstiklâl Harbi anı kitaplarına da vardır.  Yıl boyunca kitapçılarda bulduğum harp anı kitaplarını alır, kitaplığımda biriktiririm. Ancak yaz tatillerinde, kışın aldığım anı kitaplarını okuyabilirdim.

2005 yılının yaz tatilinde, kitap kurdu eşim Nebahat Efe Yıldız benim anı kitaplarından birini okurken, bana dönerek “Cesaret Tepe’deki Mehmet Çavuş Ispartalı değilmiş, bak burada Kırşehirli olduğunu yazıyor” dedi.

Baktım Kültür Bakanlığının “Kurtuluş Savaşı Günlüğü”[1] kitabını okuyor. Anılar Ali Galip Gençoğlu adlı Mehmet Çavuş’un hemşehrisi ve silah arkadaşının anılarıydı. Bu anıları yayına hazırlayan Erhan Palabıyık adlı genç kardeşimizdi. Anıları okuduğumuzda bizim Mehmet Çavuş’la ilgili ezberimizi bozuyordu. Biz Mehmet Çavuş’un  mezarının Cesaret Tepe’deki anıtın altında olduğunu duymuş ve okumuştuk. Anılarda ise Mehmet Çavuş’a, Mülazım (Teğmen)[2] Mehmet Çavuş deniyordu. 1972[3] yılında köyünde vefat ettiğini, mezarının Kırşehir Çiçekdağı, Safalı Köyü Cami bahçesinde olduğunu öğreniyoruz. Çanakkale Gönüldaşım Erhan Bey’e uzun uğraşılardan sonra ulaşabildim. Erhan Bey, Mehmet Çavuş’un nüfus kayıt örneğini ve köyüne giderek oğullarıyla yaptığı söyleşi CD[4] sini, fotoğraflarını gönderdi.

Bu bilgilerden sonra Mehmet Çavuşla ilgili belgesel araştırmasına başladım. Ali Galip Gençoğlu’nun “Kurtuluş Savaşı Günlüğü” anılarından sonra ikinci ulaştığım belge; Çanakkale’de Atatürk’ün kurmay başkanı Orgeneral İzzettin Çalışlar’ın Günlüğü’nün yayınlandığı “On Yıllık Savaşın Günlüğü”[5] kitabı oldu. İzzettin Çalışlar günlüğünün 9 Haziran 1915[6] tarihine: “Sabahleyin Mehmet Çavuş siperlerine gittim. Düşmanın Cesarettepe karşısındaki yeni siperlerini tetkik ettim.” Diye not düşmüştü.

11 Haziran 1915 tarihli günlüğüne[7] ise,; “öğleden sonra fırkaya (19.Tümene) yeni ilhak olunan 18.Alay Kumandanı Kaymakam Abdülkadir Bey ve tabur kumandanları geldiler. Onları alıp, 64. Alay mıntıkasını gösterdim. 18. Alay, 64. Alayı değiştirecek, 64.Alay, 6.tümene gidecektir. 64. Alay, 48 gün tümenimizde Arıburnu Cephesi’nde sağ yanda bulunmuş, askerleri cesur ve fedakâr bir alaydır. Bu alayın subaylarından yaralı Zahit Efendi (binbaşı olmuştur), şehit Mehmet Ali Efendi, yaralı Mehmet Çavuş (teğmen olmuştur) en kıymetli uzuvlarıydı.” Diye not düşmüştü.

Böylece Ali Galip Gençoğlu’nun anılarındaki Teğmen Mehmet Çavuşla örtüşüyordu.

Durmadan araştırmalarıma devam ettim. 27. Alay, 3. Tabur kumandanı Yüzbaşı Halis Bey’in anılarının yayınlandığı “Çanakkale Raporu”[8] kitabında Mustafa Kemal’in 29 Mayıs 1915 tarihli tümen emrinin sonunda[9] siperlerde 64. Alay için (20-30) numaraları kullanılacaktır. Önemli bir olaya sahne olmuş siperlere münasip adlarda verilebilir. Misal “Mehmet Çavuş Siperi” gibi diyerek, Mehmet Çavuş’a bir tarihi belgede daha rastlıyordum. Büyük oğlu Yaşar Canpolat ve torunu Ali Kayadibi ile tanıştım. Onların vasıtasıyla, Mülazım Mehmet Çavuş’un Milli Savunma Bakanlığından arşiv belgelerini istedik. Gelen belgelerden [1]birincisinde[10] askerliğe 15 Aralık 1327’de (28 Aralık 1911) tarihinde alındığı, 19 Mayıs 1331’de (1 Haziran 1915’de) çavuş iken gösterdiği fedakârlıktan dolayı teğmenliğe yükseldiği 20 Aralık 1334’te (20 Aralık 1918) terhis olduğu, 21 Temmuz 1337 (21 Temmuz 1921) de İstiklâl Harbine katıldığı, 25 Ağustos 1339 (25 Ağustos 1923) te terhis olduğu, 28 Aralık 1911’den, 20 Aralık 1918 tarihine kadar Büyük Harp zammına, 21 Temmuz 1921’den, 25 Ağustos 1923 tarihine kadar da İstiklâl harp zammına hak kazanmıştır, denmekteydi.

İkinci belgede[11] ise; Yozgat, Çiçekdağı ilçesi Askerlik Şube Başkanlığının 23 Aralık 1954 tarihli 2447 nolu yazısına Yd. P. Teğm. Mehmet Canpolat hk. diye başlar. Çanakkale’ de göstermiş olduğu secaat ve gayretinden dolayı kendisinin Mülazım saniliğe (teğmenliğe) terfi ettiği, Batı cephesinde keşfi taaruzide yararlığı görüldüğünden B.M. Meclisi’nin 25 Ağustos 1923 ve 19005 numaralı kararı bir kıt’a harp madalyası ve bilahare İstiklâl madalyası ile taltif edildiği belirtiliyordu.

Daha sonra Denizler Kitabevinin[12] 1915 yılı İkdam Gazetesini kitaplaştırdığı 2.ciltte 18 Temmuz 1915 tarihli İkdam gazetesinde Mehmet Çavuşla bir söyleşiyi okudum. Mehmet Çavuş 1915 yılı Mayıs ayında Çanakkale Cesarettepe’de 64. Alay emrinde bir gece baskınında ağır yaralanır.[13] Gemiyle İstanbul’a getirilir. Tedavisi tamamlanınca, hastaneden aldığı tebdilhava (istirahat) raporu ile memleketi Çiçekdağı’na döner. Yolda tren Ankara’ya uğrar. Mehmet Çavuş’u tanıyan İkdam gazetesi muhabiri; ona Çanakkale’de yaptığı kahramanlıkları sorar.

 

Mehmet Çavuş Çanakkale’de yaptıklarının İstanbul Gazetelerinde yayınlandığını, fakat yaşadığı bir anısını anlatır:

-“ Şimdi Cesarettepe’si namını alan tepede her tarafımız düşman tarafından sarılmış bulunduğumuz sırada susuzluk bizi pek ziyade tazyik ettiğinden tepenin eteğindeki Korku Deresi’nde bir çamur kaynağı oluşturan yeri kazarak olabildiğince içebilecek kadar değilse de, dudaklarımızı ıslatacak kadar su çıkarmaya teşebbüs ettik. Düşman bize bunu da çok gördü. Hemen toplarıyla üzerimize ateş açtı. Allahın kudretine bakın ki, ilk attığı mermi bizim kazmaya uğraştığımız kaynağa saplandı. Aradığımız su kaynamağa başladı. Allaha şükrettik. Suyu şükür içtik. Kuvvetimiz yerine geldi. Allah’ın bize yardımcı olduğu hakkında imanımız kat kat kuvvetlendi. Cesaretimiz bir o kadar daha arttı.” diye anlatır.

 Mehmet Çavuş’un biyografisini, nüfus kütüğü ve silah arkadaşı Ali Galip Gençoğlu’nun “Kurtuluş Savaşı Günlüğü” anılarından öğreneceğiz.

 Mülâzım (Teğmen) Mehmet Çavuş (Mehmet Canpolat) Anadolu’nun bir ücra köyünde, Kırşehir Çiçekdağı Safalı Köyünde 1891 yılında doğar. Annesi Elif Hanım, Babası Hacı Hasan Bey’dir. Askerlik yaşına ulaştığı 1911’de, her Türk genci gibi kıtasına teslim olur. O yıl İtalyanlar Trablusgarp’a asker çıkarmıştır. O dönemin deli fişekleri Osmanlı Bayrağının dalgalandığı Afrika’nın bir köşesine koşup giderler. Bunlar daha sonra memleketin kaderini çizecek olan, Enverler, Mustafa Kemal’lerdir. Bu deli fişekler arasında bıyıkları yeni terleyen Mehmet Çavuş da vardır. Yerel halkı örgütleyip, İtalyanlarla savaşırlar. Orada Trablusgarplı bir kızla evlenir. Bir oğulları olur. Adını kardeşi Rıza’nın adını koyar. Anı olarak kucaklarında oğlu Rıza’yla çekilmiş bir fotoğraf kalır. Yaşlılığında bu fotoğrafa bakarak gözyaşlarını döker. Onun üzülmesine dayanamayan son eşi Naciye Hanım, Mehmet Çavuş bir gün uyurken, ilk eşi ve oğlu Rıza’nın fotoğrafını ateşe atarak yakar.

Mehmet Çavuş Trablusgarp dönüşü Balkan Harbine katılır. O yenilginin mahcubiyetini her Türk gibi hiç unutmaz. Bunun intikamı alınmalıydı. Yıl 1914’te Birinci Dünya Harbi çıkınca 64. Alayı’yla Troya yakınlarındaki karargahlarında Çanakkale’yi beklerler.[14] 18 Mart 1915’teki düşmanın donanmasıyla boğaza saldırısını Troya sırtlarından önce endişe, sonra gururla izler. 25 Nisan 1915 sabahı düşmanın Gelibolu Yarımadasına asker çıkardığını görünce, oraya ilk koşan Mehmet Çavuş’un 64. Alayı’dır. 26 Nisan akşamı[15] daha sonra isim verdikleri Arıburnu’ndaki Cesarettepe’si, Mehmet Çavuş siperlerinde düşmanla gece gündüz 48 gün vuruşurlar.

Silah arkadaşı Ali Galip Gençoğlu[16], Çanakkale hatıralarını Mehmet Çavuş’un ağzından dinlemek isterse de dinleyemez. Sorduğunda İstanbul gazeteleri tafsilatlı yazdı der. Fakat o günlerde yayınlanan İstanbul Gazeteleri Mehmet Çavuş’tan şöyle bahseder;

 

- “Çanakkale’de bölük kumandanlarının şehit olması üzerine bölüğün iradesini ele alarak, bir bölükle bir düşman alayına süngü hücumu yapan Mehmet Çavuş’un düşman siperlerini nasıl işgal ettiğini izah ederek aldığı tepeye Cesarettepe’si, zaptettiği siperlere de Mehmet Çavuş Siperleri adı verildiğini, bu kahramanlığa mükafaten padişah iradesiyle rütbesinin çavuşluktan teğmenliğe yükseltildiğini” öğrenir.

Mehmet Çavuş’un Çanakkale’de aldığı yaraları iyileşince, memleketi Çiçekdağı’na 3 aylık istirahate gönderilir. Gittiği her yerde törenlerle karşılanır ve uğurlanır.

 Düşman Çanakkale’den çekilince kendi isteğiyle doğu cephesindeki 90. Alay 20.tabura verilir. Önce Çürüksu Harbine, daha sonra 1918’deki ileri harekata (Bakü) katılır.

 30 Ekim 1918’de imzalanan Mondros Ateşkes Antlaşması’ndan sonra 20 Aralık 1918’de askerlikten terhis edilir.

 21 Temmuz 1921’de İstiklâl Harbine katılır. Sakarya Savaşları’nda[17] Hamidiye Köyü civarında Yunan siperlerine karşı yaptığı süngü hücumunda düşmanı siperden kaçırır, kendisi de değişik yerlerinden yaralanarak hastaneye düşer. Büyük Millet Meclisince takdirname, taltif ve iki maaşla ödüllendirilir.[18] İstiklâl Harbi bittikten sonra 25 Ağustos 1923 tarihinde askerlikten terhis olur.

Mülâzım Mehmet Çavuş Eylül 1922’de tebdil-i hava ile memleketine döndüğünde Naciye Hanım’la evlenir. Yaşar ve Mustafa Cihan adında iki oğlu, Feride ve Ayşe adında iki kızları olmuştur.[19]

 1963 yılında Rumlar Kıbrıs’ta Türklere katliamlar yapmağa başlayınca, Başbakan İsmet İnönü Kıbrıs’a uçaklarımızla baskınlar yapar.[20] O yıllarda Çiçekdağı’nda emekli bir gazeteci olan Ali Galip Gençoğlu, Başbakan İsmet İnönü’nün Kıbrıs’taki Rumlara tepkisini yetersiz bulur ve bir şikayet dilekçesi yazar. Dükkanının önünden Mehmet Çavuş’un geçtiğini görünce, onu yazıhanesine davet eder ve iki gazi sohbete başlarlar. Bir ara Mehmet Çavuş çok duygulanır.[21]

- “Vücudumdaki yaraların miktarını bilemiyorum, bunu doktorlara muayene ettirin, kanunun bahşettiği haklardan bana da bir hak tanıyın dedim. Duyan bile olmadı. Bir kurşunla vurulup gitseydim, şehit olmuş, hizmetlerimin mükafatını almış olurdum. Bu mukadder değilmiş, hiç olmazsa şuracıkta birkaç günlük ömrümüzü yoksulluktan kurtarmak istedim, buna da aldırış eden olmadı.” 

Ali Galip :

- Ağam, harp madalyaların yok mu? diye sorar.

Mehmet Çavuş:

- Evet vardır. Gerek harp madalyalarım ve gerekse İstiklâl Madalyam vardır. Ve iç cebimdedirler. Madalyalara yakışır bir kılığım olmadığı için madalyalarım bana şeref değil bir utanç olduğu için iç cebimde taşımaktayım, diye cevap verir.

Bu kahramanımız 25.01.1972 tarihinde hakkın rahmetine kavuşur. Mezarı köyünün cami bahçesinde eşi Naciye Hanımla yanyanadır. Bu vatana hizmet eden tüm gazi ve şehitlerimizi minnetle anıyor, şükranlarımızı sunuyoruz. Allah hepsinden razı olsun,  ruhları şad olsun.

Mehmet Çavuş’un tümen komutanı Anafartalar Şahini Mustafa Kemal Cumhuriyet döneminde, Türk Tarih Kurumu açılış konuşmasında “Tarih yazmak, tarih yapmak kadar mühimdir. Yazan yapana sadık kalmazsa, değişmeyen hakikat, insanlığı şaşıracak bir mahiyet alır.”  diyerek  tarihin belgelere dayanılarak doğru yazılmasını işaret etmiştir. Bugüne kadar hurafelerle dinlediğim Mehmet Çavuş’u,  yaptığım araştırmalar sonucu elde ettiğim belgelerle gün ışığına çıkarmaya çalıştım. Gelecek nesillerin bu belgelere yenilerini eklemeleri en büyük dileğimdir.

                                           

ARIBURNU CESARETTEPE’DEKİ MEHMET ÇAVUŞ ANITININ YAPILIŞ  ÖYKÜSÜ

20 Aralık 1915 İngiliz birliklerinin Arıburnu ve Anafartalar bölgelerinden çekildikleri gündür. İngilizler çekilme planı yaparken, kayıplarını azaltmak için tuzaklar kurarlar. Bu tuzakların en vahşisi iki tarafın siperleri arasına 15 ton dinamit ve patlayıcılar yerleştirmeleridir.[22] Çekilme anında Türkler haber alıp, çekilen kuvvetlerine saldırırsa, Türkleri durdurmak için ara bölgeye yerleştirdikleri 15 ton dinamitle Arıburnu bölgesinin altını üstüne getireceklerdir. Buna gerek kalmaz. Çünkü Türkler onların çekilmesini anlayamazlar. 20 Aralık 1915 gecesi sabaha karşı 03.30 da son askerleri ve sandalları Arıburnu ve Anafartalardan ayrıldığının şerefine Cesarettepe’sindeki 3,5 ton mayınla dolu lağımları, sahildeki kablolar vasıtasıyla patlatırlar. Bu patlamayla kaçtıklarını Türklere haber verirler.

Cesarettepesi’ndeki Mehmet Çavuş Anıtının olduğu yerdeki Türk siperlerinin altına Korku deresinden iki lağım kazılmış. Bu siperlerde 19. Tümenin 18. Alayının 80 Askeri bulunmaktadır. İlk lağım patladığında ön siperdeki iki askerimiz toprak altında kalır. Hemen ardından patlayan ikinci lağımla, toprak altındaki iki askerimiz, bir çavuş, bir subay havaya fırlayarak kurtulurlar. Fakat ikinci siperdeki 80 askerimizde toprak altında kalmıştır. Yakın siperlerimizdeki arkadaşları tarafından 20 askerimizi toprak altından kurtarırlar. 20 Aralık 1915 tarihinde saat 03.30’da Cesarettepe’sinde patlayan lağımlarla 60 askerimiz Arıburnu’nun son şehitleri olmuştur. 19. Tümen Kumandanı Albay Şefik Bey[23] tarafından düşmanın çekilmesinden birkaç gün sonra, 60 şehidimiz için bir anıt yaptırılır.

İngilizlerin Arıburnu’ndan çekilmesinden hemen sonra Kanlısırt, Çataldere, Cesarettepe, Anzakkoy ve Kireçtepe’de şehitlerimiz için anıtlar yapılmıştır. Bu anıtların Cesarettepe ve Kireçtepe haricindekileri İngilizler 1920’li yıllarda kendi mezarlıklarını yaparken  yıkmışlardır.[24]

Cesarettepe Şehitleri anıtının ilk ziyaretçileri 1915 yılı Aralık ayında Cezayirli vatanseverlerdir.

İkinci ziyaretçisi: Avustralya tarihini yazan Çanakkale Savaşlarında harp muhabiri olarak görev yapan C.E.W. Bean ve mihmandarı Zeki Bey (57. Alay 1. Tabur Kumandanı, İstiklâl Harbinde Tümgeneral A. Zeki Soydemir) harp alanlarının fotoğraflarını çekmiş ve Mehmet Çavuş’u ziyaret etmiştir.

1925 yılı Mayıs ayında Conkbayırı Yeni Zelanda anıtı açılışına katılan T.J. Pemberdon[25] isimli Yazar 1926’da yayınlanan Gallipoli To-day kitabında bahseder ve fotoğraflarını yayınlar.

Yine aynı yıl[26] savaşta Müttefik Kuvvetleri Komutanı İan Hamilton anıtı ziyaret etmiş. Gallipoli To-day kitabının önsözünde bu gezi anılarını yazmıştır.

9 Haziran 1930’da[27] Çanakkale’deki Fransız birlikleri Komutanı General Gouraud Morto Koyundaki Fransız Mezarlığının açılışını yaptıktan sonra Cesaret Tepesi’ndeki Mehmet Çavuş Anıtını ziyaret edip, saygı duruşunda bulunarak çelenk koymuştur.

1934 yılında bu anıtın önünde yapılan törende, İçişleri Bakanı Şükrü Kaya [28]Cumhurbaşkanı M. Kemal Atatürk tarafından hazırlanıp verilen “Bu memleketin toprakları üstünde kanlarını döken kahramanlar” diye başlayan söylevini okur.

Eski Hali

 

Yeni Hali

1934 yılında Ankara Jandarma Mekteplerinin yardımlarıyla şimdiki mermerle kaplanmış üzerinde “MEHMETÇİK” yazısı olan anıt oluşturulur.

11 Ağustos 1952’de[29] Mehmet Çavuş Anıtının ziyaretçileri 19. Tümen komutanı Albay Şefik Aker, 3. Kolordu Kurmay Başkanı Binbaşı Fahrettin Altay, 12. Tümen Komutanı Yarbay Selahattin Adil paşalardır. Fakat anıtın ön yüzündeki “Mehmetçik” yazısı “Mehmet Çavuş” olmuştur.

3 Eylül 1936’da İngiltere Kralı VIII. Edward[30] Mehmet Çavuş anıtını ziyaret etmiştir.

Seddülbahir,  Morto Koyu Hisarlık Tepe üzerinde Türk milletinin bağışlarıyla yapılan ve 21 Ağustos 1960 tarihinde açılan Büyük Şehitler Abidesi’nin açılışına kadar, Çanakkale Savaş Alanları tören yeri Cesaret Tepe’deki Mehmet Çavuş Anıtı olmuştur.[31]  

 

Cemalettin Yıldız

Emekli Öğretmen

Yerel Tarih Araştırmacısı

  


 

KAYNAKÇA

1-ALBAYRAK, Muzaffer  Çanakkale Savaşı Yeditepe Yayınevi 2006 İstanbul.

2-ALTAY, Fahrettin 10 Yıl Savaş 1912-1922 ve Sonrası. İnsel Yayınları 1970 İstanbul.

3- BEAN,  C.E.W.  Gallipoli  Mission  Canberna 1919

4-Binbaşı Halis Bey (ATAKSOR) Çanakkale Raporu Arma Yayınları 2001 İstanbul.

5-ÇULCU,  Murat  İkdam Gazetesi Cilt 2 Denizler Yayınevi İstanbul.

6-G.Y. Barış Parkı Yarışma Kataloğu ODTÜ -1997 Ankara.

7-Dr. GÖRGÜLÜ İsmet – ÇALIŞLAR İzzettin. On Yıllık Savaşın Günlüğü YKY 1997 İstanbul.

8-KAYADİBİ, Ali Mehmet Çavuşun torunu.

9- ORAL, Haluk Arıburnu 1915 Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları 2007 İstanbul.

10-PALABIYIK, Erhan Kurtuluş Savaşı Günlüğü Kültür Bakanlığı -1998 Ankara.

11- YILDIZ, Cemalettin Bir Komutanın Gözünden Çanakkale Savaşları 2007 Çanakkale.          

 

Yazi


[1] Erhan Palabıyık, Kurtuluş Savaşı Günlüğü T.C. Kültür Bakanlığı-1998- Ankara

[2] a.g.e, s.130

[3] Belge 1 Vukuatlı Nüfus Kaydı fotokopisi

[4] Mehmet Çavuş’un köyünde çekilen CD’si Belge 2

[5] Dr. İsmet Görgülü- İzeddin Çalışlar On Yıllık Savaşın Günlüğü. YKY 1997 2. Baskı İstanbul

[6] a.g.e., s.103

[7] a.g.e., s.103

[8] Binbaşı Halis Bey (Ataksor) Arma Yayınları 1. Baskı 1975 İstanbul

[9] a.g.e., s.181

[10] Belge 3. Milli Savunma Vekaleti, Kara Kuvvetleri Komutanlığı Personel Başkanlığı 15 Şubat 1955 tarih ve 305/455153 sayılı yazılarının fotokopisi

[11] Belge 4. Yozgat As. D. Başkanlığı, Çiçekdağı As. Ş. Başkanlığının 23 Aralık 1954 tarih ve 2447/D. Bek. Sayılı K.K.K. Personel Başkanlığına yazılarının fotokopisi

[12] Murat Çulcu İkdam Gazetesi Cilt 2 s.497 Denizler Yayınevi İstanbul

[13] Torunu Ali Kayadibi (T.M.O. Edirne Şube Müdürü) Anlattıkları

[14] Cemalettin Yıldız, Bir Komutanın Gözünden Çanakkale Savaşları 2007 Çanakkale s.37 Yeditepe Yayınevi-2006 İst.

[15] Muzaffer Albayrak Çanakkale Savaşı s.96

[16] Erhan Palabıyık, Kurtuluş Savaşı Günlüğü, s.130, 131, 132

[17] a.g.e., s.133

[18] a.g.e. s.133

[19] Vukuatlı Nüfus Kaydı fotokopisi Belge:1

[20] a.g.e., s.130

[21] a.g.e., s.134

[22] Haluk Oral Arıburnu 1915 Çanakkale Savaşından Belgesel Öyküler. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2007 İstanbul s.370

[23] a.g.e., s.371 İlk Mehmet Çavuş Anıtının fotoğraf fotokopisi Belge:5

[24] C.E.W. Bean, Gallipoli Mission Avusturya Savaş Müzesi Arşivi (GO1752) Kanlısırt Türk Anıtı fotoğraf fotokopisi. Belge:6

[25] Haluk Oral Arıburnu 1915. s.373

[26] a.g.e., s.373.,  376

[27] a.g.e., s.376

[28] a.g.e., s.377

[29] a.g.e., s.380

[30] Fahrettin Altay, 10 Yıl Savaş 1912-1922 ve Sonrası. İnsel Yayınları 1970 İstanbul s.483

[31] Gelibolu Yarımadası Barış Parkı Uluslar arası Fikir ve Tasarım Yarışması Kataloğu O.D.T.Ü 1997 Ankara


  26217 defa Görüntülendi.

**********************

Tüm yazı, yorum ve içerikten imza sahiplerinin kendileri sorumludur. Yayımlanmış olmaları, bu görüşleri Tuncay Yılmazer'in benimsediği anlamına gelmez. Yorum bölümü özgür bir tartışma ortamı yaratmak için vardır. Ancak saldırgan ve düzeysiz yorumlar yayınlanmayacaktır. Eğer bu siteye ilk kez yorum yazıyorsanız, yorum kurallarına gözatmanızı istirham ederiz.

**********************

Makaleye Yorum Ekle

 

YORUMLAR

548_İslam ÖZDEMİR 02-01-2009, 00:57:20
Çanakkale Geçmişimde önemli bir yeri olan,kişiliğine ve bu konu daki uğraşlarına son derece kıymet verdiğim Çanakkale Aşığı ve Ezineli Yahya Çavuş'un değerli hemşehrisi Sayın Cemalettin Yıldız Hocamı bu güzel çalışmasıyla aramızda görmekten fevkalade mutluluk duyduğumu belirtmek isterim.Hazırlamış olduğunuz ve hazırlayacağınız daha pek çok kıymetli çalışmayı burada merakla takip edeceğimi bildirir,Geliboluyuanlamak.com ailesinin bir ferdi olarak size hoşgeldiniz der,saygılarımı sunarım.

İslam ÖZDEMİR
Çanakkale Savaşları Araştırmacısı-Yazar
Gallipoli1984@hotmail.com
Ayvacık-Çanakkale
 
550_serhat 03-01-2009, 11:14:30
Cemalettin Bey;

Önce sizi ve eşinizi tanıdığım için kendimi çok mutlu hissediyorum sonra yaptığınız çalışmalardan dolayı sizi kutluyorum.

Geliboluyu anlamak.com sitesine hemen üye olduk yazılarınızın devamını bekliyoruz başarılar.

Sevgi SÖYLEN.


 
551_Hürriyet ÇAPACIOĞLU 03-01-2009, 11:17:33
Değerli büyüğüm,herzaman ki gibi çok bilgilendirici ,enfes bir araştırma sizler gibi büyüklerimiz olmazsa bizler ne yapardık? Sizlerin araştırmacı ruhunuz bizleri ve ilgilenen herkesi bilgive belgeye doyuruyor.
 
552_Şaban Ağıngil 03-01-2009, 12:17:36
Değerli Arkadaşım,
Tarih sahnesinin altın yapraklarında binlece isimsiz kahramanımız var. Millet olarak tarih yapmakdaki başarımızı tarih yazmaya da gösterebilsek, bugünlerimiz çok daha aydınlık, insanlarımız çok daha bilinçli olurdu. Ulu önderin dediği gibi: "Tarih yazmak, tarih yapmak kadar önemlidir. Yazan, yapana sadık kalmazsa, değişmeyen gerçek insanı şaşırtacak mahiyet alır." Değişmeyen gerçeği defalarca gün ışığına çıkardığnız eşsiz çalışmaların için teşekkür ederim.

Saygılarımla,
 
553_Gökhan Ağıngil 03-01-2009, 12:20:30
Değerli Hocam,

Eşsiz çalışmalarınızın takipçisiyiz. Çalışmalarınızın devamını diler, Saygılar sunarım.
 
554_mehmet kırkgöz 03-01-2009, 12:23:06
Tebrikler canım kardeşim.
Bu müthiş araştırmanı heyecanla okudum. Bu önemli olayı gün ışığına çıkararak yerel tarihimizi aydınlattın.
Bu konularda daha nice başarılara imza atacağına inanıyor ve seni kutluyorum.




Arkadaşın: Mehmet Kırkgöz
Emekli öğretmen
 
555_mehmet kırkgözm 03-01-2009, 14:14:41
Bu güzel araştırmandan dolayı seni tebrik ediyorum.
Yerel tarihimizin daha nice kranlık noktalarını gün ışığına çıkaracağına inanıyor ve sana başarılar diliyorum.



Mehmet Kırkgöz
Emekli Öğretmen
 
556_Habib CİHAN 03-01-2009, 14:24:57
Değerli Hocam, yaptığınız bu son derece kıymetli çalışmayı bir solukta okudum. Vatan sevgisiyle; bu büyük Millete hizmet etmiş Kahramanlarımızı daha iyi tanımaktayız. Çalışmalarınızda başarılar dilerim. Habib CİHAN
 
557_Mustafa YAMAN 03-01-2009, 14:44:59
Mustafa YAMAN "Bergama" 03.01.2009
Sevgili dost, can ağabey Cemalettin Yıldız
Gene yıldız gibi parlayıp ve ebediyen parlayacak olan Çanakkale Savaşlarının önemli bir sayfasını ve kahramanını bizlere en gerçek bilgilerle tanıtmanın haklı gururunu yaşamakta eminim. Daha önce yayınladığı tüm eserleri, haklı bir gurur kaynağı olmasının yanında çağımızın gençliğine ve yarınlara bırakacağı bu değerli bilgiler bizlere de ışık olmakta.
Değerli ağabey, Allah sana sağlık afiyet versin ve bu çalışmalarına devam ile bizlere yeni ufuklar aç.
Saygı ve selamlarımla......
 
558_Üzeyir TURAN 03-01-2009, 17:34:41
Sevgili Dostum,
Senin gerek Ezineli Yahya Çavuş, gerekse Mehmet Çavuş ile ilgili çalışmalarında karşılaştığın olumlu ve olumsuz eleştirilerin arasında yaşadığın derin çelişkiyi yakından bilen biri olarak bakışım; bu şekilde nefis bir anlatım ve kaynakça ile düzenlemiş olman, umarım bundan sonra olumsuz eleştiri sahiplerinin bakışlarını olumluya döndüreceği yönünde .büyük katkılar yapmaktadır. Allah yolunu, aklını açık, sağlığına devamlılık verdikçe durmayacağını biliyorum.Tebrik ederim.
Üzeyir TURAN
Emekli Öğretmen
Çanakkale
 
559_Ahmet Yurttakal 03-01-2009, 18:13:29
Çanakkale Savaşlarına dair bu kahramanımızı en ufak detayına kadar herşeyiyle mükemmel anlatan Cemalettin Yıldız Bey'i canı yürekten kutlluyorum.

Gerçekten büyük emek ve gayretlerle hazırlanmış. belgesiyle dökümanıyla.
Bizlere de ışık oluyor ve çalışmalarımıza gayret geliyor

Daha nice kahramanlarımızı çıkarman dileğiyle...

Saygılarımla
Ahmet Yurttakal
 
560_Hasan KONU 03-01-2009, 18:21:41
Sevgili Cemalettin Yıldız,
Pek değerli kardeşim,

Araştırmanı bir solukta ve büyük bir heyecanla okudum. İnan ki defalarca gittiğim -ilk kez Şahin Aldoğan,Mustafa Bey,Ethem Ruhi Amca ve seninle birlikte gitmiştik-Cesarettepe'ye bir kere daha gittim. İnan ki kutsal bir tavaf edasıyla Mehmet Çavuş Anıtı çevresinde huşu içinde bir kere daha dönüp dolaştım.Cesarettepe Kahramanlarını başta Mehmet Çavuş olmak üzere bir kere daha şükranla yadettim.

Ne kadar duygulandığımı ve ne kadar etikelendiğimi şimdi burada cümlelerle anlatmanın aczi içindeyim. Biz Mehmet Çavuş'un yalnız Çanakkale kahramanlığ yönünü biliyorduk.Diğer cephelerdeki gayretlerini öğrenmekten ayrıca büyük bir mutluluk duydum.

Rahmetli Mehmet Çavuş'un gerçek hayat hikayesini doğru ve eksiksiz olarak gün yüzüne çıkardığınız için öncelikle sizi gönülden tebrik ediyorum.Böyle araştırmaların gönül ve fedakarlık işi olduğunun bilincinde olarak çalışmalarınız ve gösterdiğiniz fedakarlıktan dolayı size candan teşekkürlerimi sunuyorum.

Çanakkale Savaşları o kadar büyük bir mücadele ve fedakarlık örneği ki üzerinden yaklaşık yüz yıla yakın bir süre geçmesine rağmen Çanakkale Kahramanlarıyla ilgili olarak halen yeni gerçeklere ulaşılmaktadır.O isimli isimsiz kahramanlarla ne kadar övünsek ,yeni kuşaklara ne kadar nanlatsak azdır.

O kahramanların gerçek hikayelerini gün yüzüne çıkaran sevgili araştırmacı kardeşim Cemalettin Yıldız gibi fedakar dostlara ,çalışkan arkadaşlara ne kadar teşekkür etsek azdır.Bu vesileyle başta Çanakkale Kahramanları olmak üzere tüm kahramanları rahmet ve minnetle bir kere daha anıyor,aziz hatıraları önünde saygıyla eğiliyorum.

Bu duygularla sizi tekrar tebrik ediyor, en içten teşekkürlerimi sunuyor, yeni çalışmalarınızda başarılar diliyorum kardeşim.
.
Sevgi ve saygılarımla.

Hasan KONU
F.S.M.İ.Okulu Öğretmeni
Araştırmacı - Yazar
Bucak /BURDUR
 
562_Furkan DONKAR 04-01-2009, 10:28:12
Değerli Hocam;

Bu güzel çalışmanızı beğeniyle okudum.Araştırmacı kişiliğinizin hiç değişmemiş olduğunu görüyorum.Kitap çalışmalarınızın ve araştırmalarınızın devam etmesini temenni ediyor ve başarılar diliyorum.

Not: Hediyeleri sahiplerine ulaştırdım.Kitaplarınızı da en yakın zamanda okumaya çalışacağım.
Saygılarımla...
 
563_rıdvan (e) yüzbaşı 04-01-2009, 12:36:40
değerli hocam,eline diline ve bilgi birikimine sağlık.bilginle bizleri aydınlattığın ve eski anıları açığa kavuşturup gönül gözüyle ağlattığın için çok sağol.eşinize ve size uzun ömürler niyaz ediyorum.inşallah dedelerimize layık olmaya çalıştığımızı birkaç kendini bilmez entel takımı anlıyordut.anlayana davul zurna misali...Rıdvan Arı -(E) yüzbaşı
 
564_temuçin yolüç 04-01-2009, 13:27:03
Cemalettin kardeşimi yapmış olduğu çalışmalarından dolayı kutluyorum.Çanakkale gibi Türkün ve Türklüğün kalesi olmuş sembolleri araştırdığı,bilinmiyeni bilinen olarak önümüze koyduğu için tekrar kutluyor,başarılarının devamını diliyorum
 
567_AHMET TOSUN 04-01-2009, 15:21:40
Cemalaettin Beyin Yazısını pek kayda değer bulmuyorum. Bu bir Araştırma formatında yazılmış bir yazı değil. Yorumcular Yorumlarını yaparken biraz fazla abartmışlar ve belki yazıyı bile okuman yazdılar.

Acaba yorumcular zorla aranarak mı yorumları istendi diye merak ediyorum. :)

 
568_Mustafa Seçkin ÇAKIR 04-01-2009, 16:33:04
Sevgili hocam;
Taktire şayan çalışmalarınızı pür dikkat takip ediyoruz. "İmam yaya" nın çocuklarına, Çanakkale harp hatıralarında daha çok ihtiyacımız var. Allah sizlerin ellerinize, dillerinize, gönüllerinize, zihinlerinize zeval vermesin.

Mustafa Seçkin ÇAKIR
Çanakkale Harp Hatıraları Gönüldaşı
 
569_Erol ÜRKEN 04-01-2009, 19:25:19
1915 çanakkale savaşı kahramanlarını anlamak ve tanıtmak için göstermiş oldugunuz çaba ve gayretleri can-ı gönülden destekliyorum çanakkale aşığı cemalettin yıldız ve eşi nebahat yıldız hanfendiye bundan sonraki çalışmalarında da başarılar diliyorum
 
570_A.Hikmet KARAKAŞ 05-01-2009, 10:23:02
değerli hocam

sizin gibi araştırmacıların sayesinde ç.kalenin gerçekleri bir bir ortaya çıkıyor.bizlerle daha önce paylaştığınız bu konuları bu şekilde açıklayınki meydanda atıp tutanlar belki okuyup öğrenirler ve bundan sonra gerçekleri anlatırlar özellikle anlattığınız cesarettepe de öylesine saçma sapan olaylar anlatıyorlarki...belgesi olanda olmayanda gerçekleri anlasın belki doğruları o zaman anlatabilirler tabii anlattıklarınızı ezberleyebilirlerse.
 
572_Güngör GÜNBET 05-01-2009, 11:25:08
Değerli hocam ,
Son çalışmanızda şehitlikler bölgesinde yalan yanlış atıp tutanlara bir belge daha göstererek bilenle bilmeyenin farkını ortaya koymuşsunuz. Ellerinize sağlık. Her önüne gelen incelemeden, araştırmadan, kulaktan dolma bilgilerle birşeyler anlatmaya, gelenlerin beyinlerini safsatalarla doldurmaya çalışıyordu. İnşallah bu çalışmanızdan haberleri olur da gerçekleri görüp buna göre hareket ederler. Yeni belge ve bilgilerin burada herkesle paylaşılması noktasındaki düşüncenizden dolayı da ayrıca teşekkürler. Çalışmalarınızda kolaylıklar,sağlık sıhhat dolu günler dilerim.
 
573_hilmi celik17@hotmail.com 06-01-2009, 01:00:46
bıkıp usanmadan araştırıyorsun seni bunun için seviyorum.cephe gerisinide araştırıp yazsan ben okumaya üşenmiyorum ama yazmaya....seni öpüyorum.
 
574_Temuçin YOLÜÇ 06-01-2009, 12:15:47

Sayın Ahmet Tosun Beyin benim Cemalettin Yıldız Beyle ilgli yorumlarıma yazıyı okumadan ve taraflı bir şekilde yorum yaptığım şeklindeki eleştirisine katılmıyorım.Kendi adıma yazıyı defalarca ve eleştirel gözle inceledim ve bu araştırmanın yakın tarihimize ışık tutması bakımından önemli olduğu sonucuna vardım.Keşke herkes Cemalettin Yıldız Bey gibi yakın tarihimize ışık tutsa

Temuçin YOLÜÇ
Emeki Öğretmen
 
577_ahmet metin 08-01-2009, 14:47:40
Bu arkadaşın hayalgücü mükemmel... Ondan Çanakkale Savaşı hakkında doyumsuz senaryolar da bekleriz...
Ancak, şu noktaları da dikkatle incelemesini tavsiye ederim:
1- Çanakkale savaşı sırasında, - sadece onda değil, Türk askerinin girdiği her savaşta da, - her siperde neredeyse iki tane 'Mehmet Çavuş' vardır... Yerel tarih araştırmacısı arkadaşımız, bütün hepsini Kırşehirli'nin ismi altında birleştirmiş görünüyor. Bu nedenle M. Kemal'in ve İ. Çalışlar'ın anı ve günlüklerinde bahsettikleri Mehmet Çavuş'un sözkonusu gazimiz olduğunun kanıtı bu laf kalabalığı arasında gürültüye gitmiş gibi...
2- Cesarettepe'deki 'bugünkü' Mehmet Çavuş anıtının sözkonusu Kırşehirli gazi ile ilgili bir anıt olduğunu kim iddia ediyor? Sözkonusu anıt, 1915 yılında 19. Fırka Komutanı Alb. Şefik Aker tarafından "19. Tümen şehitleri anısına dikilmiş" bir anıttır. Mehmet Çavuş'la alakası falan yoktur. (Ve söylemesi ayıp ama, hayatta olan bir adam için anıt dikildiği de pek görülmüş olaylardan değildir) İnşa edildiği tarihten 1960 yılına, yani Hisarlık Tepe'deki Abide'nin açılışına kadar "Mehmetçik Anıtı" olarak saygı görmüş ve yerli-yabancı ziyaretçiler tarafından zaman zaman ziyaret edilmiştir. Bu anıtın "Mehmet Çavuş Anıtı" ilan edilmesinin nedeninin, malûm Kırşehirli gazimizle ilgili olduğu, olsa olsa araştırmacımızın hezeyanı olsa gerektir.
3- Yorumcuların yaptığı "körler sağırlar birbirini ağırlar" misali laf salatasını okumaktan çok, konuya katkılarını beklemek herkesin hakkıdır. Özellikle de Ahmet Yurttakal, İslam Özdemir, M. Seçkin Çakır, vs. gibi "nöbetçi yorumcular"ın arada sırada da olsa tatile çıkmalarını öneririm. Bu değerli tarihçi(!), araştırmacı(!) arkadaşa ve muhterem eşine sevgi ve teşekkürlerini ileten bilumum eş, dost ve emekli meslektaşlarının da bu duygularını adı geçene birebir iletmelerini, bu alanı işgal etmemelerini hatırlatmak boynumun borcudur.
 
579_Ahmet TOSUN 08-01-2009, 18:18:20
Ahmet Metin Beyin söylediklerine sonuna kadar katılıyorum. Çok haklı bir yorum yapmış.

Çanakkale savaşlarını kendilerine şov malzemesi yapan sözde Tarihçi (!) Araştırmacı(!) veya Yerel Tarih Araştırmacısı (!) bu insanların artık kendine başka bir oyuncak bulmalarını ve Çanakkale Savaşlarının Özünde bırakılmasını istiyorum.

Böyle birkaç şovla, birkaç duygusallıkla ne tarihi bir gerçeklik ortaya çıkarılabilir, ne de çevresindeki birkaç insandan istedikleri iyi dilekler ve yorumlar ile şov yapılabilir.
 
580_Cemalettin Yıldız 08-01-2009, 20:35:21
Sevgili Ahmet Tosun ve Ahmet Metin kardeş ben senin kim olduğunu biliyorum.Milli Parkın Anzak sahil yolu yapılışında ,Bomba Sırtı otoparkı ve son olarak Kanlısırt Conkbayırı yol çalışmasında ben oradaydım.milli parkın şikayetine rağmen savcılıkta yargılandım. Sen neredeydin, korkak tavşan gibi susmsş iki tarafa meyil yolluyordun,"Biz bu işi beceremedik, yarımadayı yabancılara devredelim diye.Kimliğini saklıyorsun sen GYTM Parkı yöneticisinin Eceabat Belediye zanneden büyük gazeteci vetarihcisin. Önce yüreğin varsa adını yaz.Yanında ÇÖMÜ nün Prof . ve docentleri var. Benim araştımamı küçümsemek için önce ,bir belge çıkarın. Söyleyeceğiniz tek söz cesarettepedeki kahramanı Biga Bahçeli Köyünden 27. alay 10. bölük erlerinden kahraman Mehmet Çavuş[Çabuk] olacaktır.Ben on sene önce okahramanın köyüne gittim,mezarını yaptırıp ,mevlüt okuttum. Bu kahramanın hayat öyküsünün broşörünü yayınladım.Bu araştırmamı "SEDDÜLBAHİR KAHRAMANLARI "kitabımda yayınladım.Velasıl siz oyollara giderken , ben dönmüştüm. Sevgili Tuncay Bey bu araştımamı yollarken alt kaynaklarda olduğu gibi MSB Arşiv müdürlüğünün ve Yozgat askerlik şubesinin resmi yazılarını göndermiştim. Makalenin altına bu belgeleride eklemenizi istiyorum.Saygılarımla. Cemalettin Yıldız.
 
581_ahmet metin 09-01-2009, 00:40:58
Pek muhterem salyın yerel tarihçi ve araştırmacı,

Bu kadar alınacak ne vardı anlamadım. Adımızı sanımızı yazdık. Kimle karıştırdığını bilmem ama, belli ki zülfiyare dokunan bir noktaya parmak basmışız... Ne zaman neredeydin ve kimlere dua okuttun beni ilgilendirmez. Beni ilgilendiren, elmalarla armutları toplayıp sapla samanı karıştırmandır. Anlattığın gazi Mehmet Çavuş'la bu anıtın ne ilgisi olduğunu yine anlatmamışsın. Bu kez de Bigalı Mehmet Çavuş çıktı sahneye... Acaba, M. Kemal'in anlattığı hangisiydi? Kırşehirli mi, Bigalı mı? Hem Biga'dakinin soyadı Çabuk değil, Bahçelili... Soyadı Çabuk olan Seyit Onbaşı...Sen anlaşılan kafa karışıklığı içindesin; bir tatile çık, gez dolaş, temiz hava al, beynine oksijen gitsin. Açılırsın... Selametle...




 
583_Bülent Turhan 09-01-2009, 07:33:09
Uzun süredir bu siteyi takip etmekteyim güzel yazılar okuyoruz

Fakat gördüğüm şu ki, yazılardan ziyade insanlar eleştiriliyor, birbirlerine laf sokup atışmalar vs. hep zırvalıyor herkes. tabi bu sitenin değerii düşüyor yazık valla

Aksi görüşü olan yazsın makale yayınlansın okuyalım canım
Çanakkale savaşlarını pek bilmeyen bizlerin kafasını bulandırmayın lütfen

Bülent Turhan
Türkçe Öğretmeni
 
587_Hüseyin ERDUR 09-01-2009, 15:55:26
Çok saygı sevgi duyduğum emektar hocam;
Öncelikle davranışlarıyla ve düşünceleriyle örnek aldığım araştırmacı,yazar ve tarihçi emektar hocam.Bu araştırmanız için sizi kutlarım.Her daim durmak bilmeden gençliği bilgilendirme çabalarınız,tarihi üç beş anzavurun anlattığı yalanlar örgüsü gibi değil tüm gerçekleriyle objektiğ olarak ele alıp Atatürkçü kimliğinizle bu gerçekleri bizlerle paylaştığınız için çok teşekkür ederim.Başarılarınızın devamını ve bilgilerinizi bizlerle paylaşmanızı can-ı gönülden dilerim.
Saygılarla...
 
589_Editörden... 09-01-2009, 17:15:07

SAYIN OKURLARIMIZ… YORUMLARINIZDAKİ İFADELERİN KİŞİSEL ELEŞTİRİ YERİNE METNE , ARAŞTIRMAYA YÖNELİK OLMASINA LÜTFEN DİKKAT EDİNİZ. AKSİ HALDE YORUMUNUZ YAYINLANMAYACAKTIR.
 
592_ahmet metin 10-01-2009, 01:44:18
Bir önceki mesajımda, Bigalı Mehmet Çavuş'un soyadını dalgınlıkla 'Bahçelili' olarak yazmış olduğumu farkettim. Köyünün ismini bir an için soyadı olarak anımsamışım. Düzeltmek istiyorum: Mehmet Çavuş'un soyadı kanunu sırasında aldığı aile ismi 'Tabakoğlu'dur. Düzeltir özür dilerim.

EDİTÖRE NOT: Daha önceki eleştirilerime yakışıksız ve laubali yanıtlar veren makale sahibinin beni biriyle karıştırdığı çok açık. Kimle ne derdi olduğunu bilmediğimden, bu saldırgan ve seviyesiz üsluba da bir anlam veremedim. Web sayfanızı yeni farketmiş ve tüm yazılara bile henüz göz atamamış bir okur olarak, bu sitenin yazarlarının kendi aralarında mutluluk içinde yazıp çizdiklerini, birbirlerini de yazdıklarına inandırdıklarını farkettim. Ne yazık ki, bu yazarların makalelerine herkes inanmak zorunda değil. Dolayısıyla, eleştiri de bu işin mütemmim cüzü... Yok eğer ahbap-çavuş ilişkisi içinde herkes birbirine yağ çekecekse, hiç zahmet edip bu yazıların tümünü okumaya çalışmayayım.
Bu konuda düşüncenizi buradan ya da mail adresime bildirirseniz sevinirim.
Herkese saygılarımla...
 
602_MEHMET CANPOLAT 12-01-2009, 13:30:31
Saygı değer araştırmacı yazar dostum.Ben 1915 yılında Çanakkale Cesaret Tepede,Kahramanca savaştığını anlattığınız Kırşehir Çiçek dağlı Sefalı Köyünden olan Mehmet Çavuşun torunu Sevgili dostum:Rahmetli Dedemin hatıralarını biz torunları bire bir dinlediğimiz o güzel günleri yad ettirdiğiniz için size ve saygı değer eşinize araştırmalarınız için ailece teşekkürlerimizi borç biliriz.O günkü şartlar altında vatanı için canları pahasına şavaşan Şehit ve Gazilerimizi onurlandırdınız biz gönlümüzde her gün yaşatıyoruz.Böyle bir tarihi araştırıp kaleme aldığınız için Kırşehir'li CANPOLAT ailesi adına teşekkür eder saygılarımızı sunarım. MEHMET CANPOLAT
 
605_Sedvan 13-01-2009, 09:49:13
Tüm kahramanları bize aktaran araştırmacıların ellerine sağlık. Ülkemiz için verilen mücadeleleri ve kahramanları unuttuğumuz, onlara gereken saygı ve sahiplenmeyi yapamadığımız için bu durumdayız. Mehmet Çavuşların koruduğu ülkemizi özelleştirme adı altında yabancılara teslim ediyoruz.
 
606_Ali KAYADİBİ 13-01-2009, 10:11:47
Çok kıymetli ve değerli dost Cemalettin bey. Ben Kırşehirli Mehmet Çavuş'un (Mehmet CANPOLAT) torunu Ali KAYADİBİ. Yaptığınız araştırma ve çalışmalardan dolayı, sizi ve eşinizi kutlar. Bana ve bütün ailemi dedem Mehmet ÇAVUŞ' un Çanakkale ve Kurtuluş savaşlarında yaptığı hizmetleri ve kahramanlıkları bütün dünyayaya hatırlattığınız için, çok mutlu ettiniz. Bizler dedem Mehmet ÇAVUŞ'tan vatanımızın düşmanlardan hayatları pahasına nasıl korunduğunu dinleyerek büyüdük. Günümüz gençliğine, üzerinde yaşadığımız bu cennet Vatanın, ecdatımız tarafından, nasıl fedakarlıkla dünyaya karşı savunulduğunu ve korunduğunu hatırlatmanızdan, çok mutlu olduğumuzu belirtir, Bütün şehitlerimize Allahtan rahmet niyaz eder. Bundan sonraki yapacağınız çalışmalarınızda en iyi dileklerimle başarılar dilerim. Ali KAYADİBİ
 
607_birol dernekliciler 13-01-2009, 11:46:43
Cemalettin bey,
Çok değerli bir çalışma bir solukta okudum. Ülkemizi geleceğe taşımak istiyorsak gelecek nesillere çanakkaleyi iyi anlatmamız lazım. Kırşehirli Mehmet Çavuş türk insanının ülkesi için neler yapabileceğinin sadece bir örneği. Sizi çalışmalarınız için kutluyor, saygılar sunuyorum.
 
609_Barış Yavaş 15-01-2009, 13:31:33
Değerli hocam;

1915 Çanakkale Cesarettepe Kahramanı Kırşehirli Mehmet Çavuş ile ilgili makalenizi,büyük bir keyifle okudum.Bizlere bu büyük kahramanımız hakkında doğru bilgiler verdiğiniz ve aydınlattığınız için çok teşekkür ediyorum.Türk milleti böyle kahramanları olduğunu öğrendikçe ve araştırdıkça her zaman gurur duyacaktır.Size yaptığınız bu çalışmadan dolayı tekrar teşekkür ediyor ve yeni çalışmalarınızı büyük bir merakla bekliyorum.

Barış YAVAŞ
Eceabat Kaymakamlığı K.H.G.B.Personeli
gezginci_78i@hotmail.com
Eceabat/Çanakkale
 
610_Mahmut Özkılıç 15-01-2009, 15:07:53
Sevgili Cemalettin Hocam Şanlı tarihimizde cdadımızın yaptığı kahramanlıkları bize tekrar hatırlattığın bu çalışmanızdan dolayı sizi kutluyrum.Mehmet Çavuş ve onun kahramanlık ruhunu nesillere aktaran ve ecdadımızın şanlı mazisini her zaman kendisine rehber edinen birisi olarak Mehmet Çavuşa ve ebediyete intikal eden şanlı şehitlerimize Allah'tan rahmet diliyorum.Pakistan Milli şairi Muhammet İkbal gece rüyasında Peygamberimizi gördüğünde Ya İkbal bana dünya nimetlerinden ne getirdin diye sorduğunda Sevgili peygamberimize hitaben Ya Resullah cennet nimetlerinin yanında dünya nimetlerinin ne kıymeti var , fakat ben size Çanakkalede şehit olan Müslüman türk'ün kanını getirdim diyerek Peygamberimizin duasına mazhar olmuş Mehmet'lerin torunları olarak bu sevinci bize yaşatan ecdadımıza Allah'tan rahmet diliyorum.
Ey şehit oğlu şehit isteme benden makber
Sana aguşunu açmış duruyor Peygamber.
 
612_İhsan PALA 16-01-2009, 14:44:17
Sevgili Cemalettin ! Bu tepeye gelince 57 / A ' daki yedi uzun Mehmetleri ve Mehmet Çavuşları
nasıl hatırlamaz insan ! Ancak , Bizde bir çok Mehmet Çavuş var. Buradaki Mehmet çvş hakkında
fazla bilinmeyen değişik bilgileri netleştirme hususunda tetkik yaparak gün yüzüne çıkardığınıız ve
ve Mehmet Çavuşu tanıttığınız için size , Şehidlerimiz adına çok teşekkür eder,gayret ve himmetleri
nizi alkışlarıyorum.

Osmanlı araştırmanı ve alan klavuzu İhsan PALA.
 
615_Mustafa GÜR 18-01-2009, 13:33:27
Kıymetli hocam...Çok değerli bu çalışmanızdan dolayı sizi canı gönülden kutluyorum.Enfes olmuş.Teşekkürler.Sayenizde yeni birçok şey öğrendim.O güzel yüreğinizle Çanakkale Şairler ve Yazarlar Derneğimize de katkılarda bulunuyorsunuz...Aramızda olmanız bizi güçlendiriyor,çalışmalarımıza hız katıyor....Kaliteli insan; yaptığı işe de,inandığı fikre de kalite katarmış...Ve ülkemizin kaliteli insanlara çok ihtiyacı var..Daha nice güzel çalışmalara...Saygılar.

Mustafa GÜR
Çanakkale Şairler ve Yazarlar Derneği Bşk.

 
617_Alaattin TOPÇU 19-01-2009, 12:34:05
Değerli Arkadaşım Cemallettin YILDIZ Son araştırmanı bir solukta okudum. Gördüm ki büyük emeklerle yapılan araştırmalar sonucu gerçekleri belgelerle ortaya çıkarmış olmandan ve hurafelerin önüne geçmiş olmandan dolayı seni gönülden kutluyor başarılarının devamını diliyorum.
 
640_Cemalettin Yıldız. 15-02-2009, 04:46:32
Değerli Tuncay Bey,Murat Çulçu nun hazırladığı "İKDAM Gazetesinde Çanakkale Cephesi "kitabının 2.cilti sayfa 620 de,1 Eylül 1915 tarih ve6660 numaralı İkdam Gazetesi 1. sayfasında Kırşehir kaynaklı bir haberine rasladım , sizinle ve okuyucularla paylaşmak istedim.
"KAHRAMAN MEHMET ÇAVUŞ."
Kırşehir 17(M.A.) Arıburnunda gösterdiğişecaatle kesb-i temeyyüz etmiş olan Mehmed Çavuş(Mülazım Mehmed Efendi) buradan geçti. Muazzez vatanın müdafaası için fedakarlık eden bir kahraman gibi samimi bir surette karşılandı. Mehmed Çavuş vazifesini ifadan başka birşey yapmadığı için bu ihtiramlara layık olmadığını beyandan sonra ( Yoldaşların oradaki kahramanlıklarını işittikçe gece gözüme uyku girmiyor. İzin zamanım dolmakta.Hemen yine sevgili Çanakkaleye, siperlerime döneceğim. İnşallah yoldaşlarımla bu sefer de İngiliz ve Fransız cesetleriyle dereleri doldururuz.) dedi.
Mülazım.:Teğmen
İhtiram: saygı , hürmet.
Muazzez:izzet ve şeref sahibi
 
651_Muhterem Karpuzoğlu 28-02-2009, 16:32:50
Çanakkale sevdalısı,gönüllüsü,Yahya Çavuş'un köylüsü değerli araştırmacı ve büyük insan. Mehmet Çavuş (Ruhu Şad olsun) ancak bu kadar araştırılır ve ve tanıtılır.Söyleyecek bir söz yazacak bir kelime bulamıyorum.Seni tebrik eder çalışmalarından dolayı teşekkür ederim. Allah size ve araştırmacı eşinize (ablamız) uzun ömürler versin ki biz de naçizane faydalanalım,öğrenelim. Araştırmalarınız ve bizleri bilgilendirmenize devam diyorum.Emeğine sağlık. Muhterem.
 
653_Süleyman TOĞAÇ 01-03-2009, 00:37:01
Muhterem Hocam,
Yazınızı baştan aşağı okudum. Fevkalede kayda değer , çekici, samimi ve iddialı buluyorum. Çanakkale Savaşlarının Yerel tarihinde ayrı bir yeriniz olduğunu şimdiden ben söyleyebilirim. Bunu önemsiyorum. Çünkü Yerel tarih alanında yazılan fazla eser günümüzde fazla yok gibi. Yazınız ile yorum yapmak şuan haddime bile değil; Çünkü Tarihçi olmama rağmen araştırdığınız konuda sizin kadar bilgi sahibi değilim. Araştırılan bir takım bulgular elbette eleştiride övgüde alacaktır. Aksi olursa eşyanın tabatına aykırı olurdu. Ama ileride size belki bu sütunlardan veya yanınıza gelerek sadece görüş bildireceğimi ifade etmek istiyorum.
Bu sitenin yazılarını okurken tesadüfen bulduğum yazınız için aynı zamanda yazılan yorumları da ister istemez okudum. Bir şey dikkatimi çekti; Oda AHMET DUMAN adlı beyefendinin aynen "Acaba yorumları yazanlar zorla aranarak mı yorum istendi merak ediyorum, :)" diye yazdığı ZORLAMA ifadesi beni hayli kışkırttı. Ne demek bu şimdi?
Alındığınız, kinlendğiniz bir maziniz mi geçti? Cemalettin Bey ile diye sormadan kendimi alamıyorum.? Takdir edersiniz ki Muhterem bey; tarihi iyi anlamak o maziyi hatırda tutmak ile başlıyor! :)
 
656_NEJDET CANPOLAT 10-03-2009, 10:00:13
ARAŞTIRMACI YAZAR CEMALETTİN BEYE ÖNCELİKLE ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM .İSMIM NEJDET CANPOLAT YUKARIDAKİ MAKALEDE İSMİ GEÇEN MEHMET CAVUŞ'UN TORUNUYUM DEDEMDEN BU KADAR ÖVGÜ İLE BAHSEDİLMESİ BENİ ÇOK BAHTİYAR ETTİ . DEDEMİ TANMAK KISMET OLMADI AMA BUYUKLERIMDEN ARA SIRA DİNLERİM ,
BURADA YAZILANLARI OKURKEN NASI DUYGULANDIGIMI TARİF EDEMEM CEMALAETTIN HOCAMA SONSUZ TEŞEKKÜRLER

NEJDET CANPOLAT
 
673_Cemalettin Yıldız 22-03-2009, 10:10:21
Sevgili Necdet Canpolat kardeşim, deden Mehmet Canpolata ilgin yüzündenteşekkür ederim.Biliyorsun Dedenin dört çocuğu var.onlardan deden ile ilgilianılardan derleyip bu makaleye gönderirsen çok sevinirim. Selamlar.
 
1812_Mehmet CANPOLAT 22-03-2012, 19:12:57
Öncelikle Cemalettin Yıldız Hocama çok teşekkür ederim. Ben Mehmet Canpolat. Mülazım Mehmet Çavuşun Torunuyum. Dedemi az çok hatırlarım.Büyüklerimiz anlatırken çok bahtiyar olurdum .Şimdi de Bu güzel çalışmayı gördüm . Ben ve ailem olarak Yapmış olduğunuz bu çalışma için sizlere sonsuz şükranlarımı sunarım...
 
2800_hazım dermenci 12-04-2013, 17:35:29
Hem teğmen yapılmış,hemde rahmetli diyor ki ;''vücudumdaki yaraların miktarını bilemiyorum bunu doktorlara muayene ettirin kanunun bahşettiği haklardan bana da bir hak tanıyın dedim.Duyan bile olmadı.TEĞMENİN SOSYAL GÜVENCESİ OLMAZ MI??CEKETİNİN ESKİLİĞİNDEN MADALYALARI TAKAMADIĞINI SÖYLÜYOR.MAAŞ NİYE ALMIYOR?YARALANDI GÖREVİNİ YAPAMADI DİYELİM,GAZİLİK AYLIĞI BAĞLANMAZMIYDI??
 
4348_Cemalettin YIldız 17-11-2013, 23:22:22
ARKADAŞLAR hEMŞERİNİZ MEHMET ÇAVUŞLA İLGİLİ ÇALIŞMALARINIZI TADİRLE KARŞILIYORUM VE BAŞARILAR DİLİYORUM.mAKALEMİ OKUDUKTAN SONRA YORUMLARINIZI EKLERSENİZ ÇOK SEVİNİRİM. ÇALIŞMALARINIZDA TEKRAR BAŞARILAR DİLERİM. ELİMDEN GELECEK YARDIMLARDA BULUNMAYA HER ZAMAN HAZIRIM.
 
4353_necip adıgüzel 25-11-2013, 14:39:50
uğraşınızdan dolayı teşekkür eder çalışmalarınızın devamını diler sağlık afiyet dilerim necip adıgüzel .
 
4356_Nizamettin ERDOĞAN 01-12-2013, 00:21:13
Sayın değerli hocam Cemalettin YILDIZ,..Değerli tarihi yazı ve araştırma, inceleme yazılarınızla bizleri bilgilendiriyorsunuz.Teşekkür eder sevgilerimi sunarım. Nizamettin ERDOĞAN Emekli Biyolog
 
4410_Cemalettin Yıldız 21-03-2014, 05:58:10
İnsanların iyi dilekleri bazen yerine geliyor.Benimde bu araştırmaya başlarken iki iyi dileğim vardı. Kırşehirli Mehmet Çavuşun belgeselinin yapıldığını görmek, Çanakkale toprağını mezarına götürmek. Bu yıl iki dileğimde gerçekleşti, Allahıma şükürler olsun. 18 Mart 2014 salı günü Kırşehir 'AHİ AVRAN ÜNİVERSİTESİ;RADYO TELEVİZYON BÖLÜMÜ'"KIRŞEHİRLİ ÇANAKKALE GAZİSİ MEHMET ÇAVUŞ DESTANI" BELGESELİNİNİN ÇEKİMLERİNİ TAMAMLAYIP, TANITTI. Bu çalışmada emeği geçen değerli hocalarıma, Üniversite rektörüme, Kırşehir Kent Konseyinin değerli yöneticilerine, Mehmet Çavuşun Çoçuklarına, torunlarına ve köylülerine teşekkürlerimi sunmayı bir borç sayıyorum. Emeği geçen herkesten Allah razı olsun.
 

KATEGORİDEKİ DİĞER BAŞLIKLAR

17/05/2014 Çanakkale'nin Meş' um Günü: 19 Mayıs Taarruzu Nasıl Planlandı? Niçin Başarısız Oldu? ( Muzaffer Albayrak )

23/04/2014 - 16:53 Niçin Kaçıyorsunuz? Düşmandan Kaçılmaz! – Popüler Resmi tarih’in 25 Nisan 1915 Anlatımı Üzerine Eleştiriler ( Tuncay Yılmazer )

16/03/2014 - 21:59 18 Marttan Önce Son Çıkış - Dedeağaç Görüşmeleri (Tuncay Yılmazer)

12/12/2013 - 08:16 Çanakkale Muharebelerinde 57. Alay ile 27. Alay Arasındaki Rekabete Dair Anekdot (Serdar Halis Ataksor)

25/10/2013 - 17:00 Fatih'te Hava Şehitleri Anıtı (Önder Kaya)

17/10/2013 - 22:04 Birinci Dünya Savaşı’nda Almanya’nın İslam Stratejisi – Kadir Kon ( Tuncay Yılmazer )

18/09/2013 - 18:53 ARMAGEDDON’A DOĞRU ADIM ADIM… General Allenby, Osmanlı Ordusu’nu Filistin’de Nasıl Yok Etti? (Tuncay Yılmazer)

05/08/2013 - 21:48 Bir Günah Keçisi Öyküsü , 6 Ağustos 1915 Anafartalar Çıkarması’nın Asıl Amacı Neydi? ( Tuncay Yılmazer )

13/06/2013 - 20:49 Osmanlı Askerî Tarihi, Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri-1792–1918 (Yayına Hazırlayan: Doç. Dr. Gültekin Yıldız)

01/04/2013 - 11:11 Alçıtepe'de Yıkılan Topçu Anıtı Üzerine (İsmail Sabah)

24/03/2013 - 10:47 Türk Askeri Çanakkale’de Aç–Bilaç Savaştı (!) (İsmail Bilgin)

20/03/2013 - 14:09 TV Net'te Tarih Atlası Programı ( 20.3.2013 saat 22.30 )

17/03/2013 - 18:30 18 Mart Özel - Allahaısmarladık- Çanakkale Savaşı’nda Bir Şehidin Günlüğü-İbrahim Naci - Takdim ( Seyit Ahmet Sılay )

17/03/2013 - 18:22 18 Mart Özel - Allahaısmarladık- Çanakkale Savaşı’nda Bir Şehidin Günlüğü-İbrahim Naci ( Dr. Lokman Erdemir)

14/02/2013 - 16:13 Nargin Sarıkamış-Kafkas Cephesi Esirlerinin Dramı - Akif Aşırlı (Yay. Haz. Prof.Dr. Bingür Sönmez)

09/02/2013 - 10:34 Kahramanlar Diyarı Kumkaleyi Ziyaret ( İslam Özdemir - M. Onur Yurdal )

05/11/2012 - 07:13 Çanakkale Cephesi’nde Albay Mustafa Kemal’in Yaralanma Vakaları (İsmail Bilgin)

26/09/2012 - 12:41 Anafartalar Zaferinin Kahramanları 7. ve 12. Tümenlerin İzinde Bolayır'dan Anafartalar'a (Muzaffer Albayrak-Tuncay Yılmazer)

15/09/2012 - 19:55 Kur. Yb. Mehmet Nihat Bey’in Cenaze Törenin Ardından (Ahmet Yurttakal)

08/09/2012 - 18:32 Kurmay Yarbay Bursalı Mehmet Nihat Bey’in Torunu İle Söyleşi (Ahmet Yurttakal)

01/09/2012 - 16:49 Sarkis Torosyan’ın “Çanakkale’den Filistin Cephesine” Adlı Hatıratı Üzerine Bir İnceleme ( Çelişkiler-Yanlışlıklar) - Yrd. Doç. Dr. Burhan Sayılır

23/07/2012 - 07:00 Maydos Mıntıka Komutanı: Kurmay Yarbay Mustafa Kemal (İsmail Bilgin)

09/05/2012 - 18:06 Senin Tarihin Sana, Benim Tarihim Bana mı? Muzaffer Albayrak)

02/05/2012 - 14:26 Çanakkale Muharebelerinde Tekirdağ - İslam Özdemir

28/04/2012 - 10:17 Gelibolu’dan Bağdat’a-Bir İngiliz Ordu Rahibinin Gözüyle Birinci Dünya Savaşı - William Ewing (Çev. H. Büşra Yavuz)

24/04/2012 - 13:33 25 Nisan 1915 Kayıp Oranları - Yeniden Değerlendirme (Tuncay Yılmazer)

16/04/2012 - 09:16 Çanakkale Cephesinde Türklerin Genel Karargahında-Paul Schweder (Almancadan Çev. Eşref Bengi Özbilen)

01/04/2012 - 18:42 Güneydeki Anzaklar (M. Onur YURDAL)

21/03/2012 - 09:17 Konferans Duyurusu

17/03/2012 - 22:05 18 Mart Özel- Dardanos Tabyası ve Hasan Hulusi ile Mehmet Mevsuf (İsmail Bilgin)

26/02/2012 - 12:18 Çanakkale Savaşı’nda Siyonistler- John Henry Patterson (İsmail Bilgin)

19/02/2012 - 16:20 Mehmet Vehip Paşa’nın Adını Hiç Duymuş muydunuz? ( İsmet Berkan)

11/02/2012 - 05:44 “Topyekûn Savaş” Kavramı ve Son Dönem Osmanlı Harp Tarihi (Mehmet Beşikçi)

23/01/2012 - 09:41 Gelibolu - Mitin Sonu (Robin Prior)

14/12/2011 - 11:27 Nurulbahir Gambotunun Batırılışı (İslam Özdemir)

06/12/2011 - 15:20 Esat Paşa nın Çanakkale Yazışmaları – Mustafa Bıyıklı

04/11/2011 - 05:07 Bayramla Gelen Ölüm (İslam Özdemir)

30/10/2011 - 09:34 I. Dünya Savaşı'nda Osmanlı / Dünya Savaş Tarihi 4 (1914-1918) Edward J. Erickson

24/10/2011 - 16:40 Tarihi Süreç İçerisinde Çanakkale Muharebeleri ve Muharebe Alanları - Gürsel Akıngüç (Tuncay Yılmazer)

04/09/2011 - 17:37 Müslüman Türk Kadınının İftihar Tablolarından “Mürefte Kadınları” (İslam Özdemir)

17/07/2011 - 09:05 Rus ve İngilizlere Karşı Bir Osmanlı Zabiti - Serezli M. Ragıb Efendi ( Yay. Haz. R. İvecan ve A. Efiloğlu )

29/05/2011 - 07:19 Çamlıtekke Karargâhı ve Anafartalar Grubu Üzerine Notlar (Muzaffer Albayrak)

17/05/2011 - 22:59 19 Mayıs Gece Taarruzu: Hazin Sonuç ya da Küçük Bir Hatırlatma (Yrd. Doç Dr. Lokman Erdemir)

16/05/2011 - 06:09 Çanakkale Savaşı Günlüğü- Osmanlı Genelkurmayı’nın Yasaklattığı Kitap-Binbaşı Erich R. Prigge (İsmail Bilgin)

08/05/2011 - 18:38 Osmanlı Çöküşü ve Günümüz Kürt sorunu – ( Prof. Dr. M. Şükrü Hanioğlu )

28/04/2011 - 22:31 Kutülammare’de Esir Alınan İngiliz Ordusu ve General Townshend (Muzaffer Albayrak)

24/04/2011 - 20:08 25 Nisan 1915 Çıkarmaları Sırasında(Ertuğrul ve Tekke Koyları ile Arıburnu Sahillerinde)Türklerin Makineli Tüfekleri Var Mıydı?(2.Bölüm) (Gürsel Akıngüç)

21/04/2011 - 22:45 25 Nisan 1915 Çıkarmaları Sırasında (Ertuğrul ve Tekke Koyları ile Arıburnu Sahillerinde) Türklerin Makineli Tüfekleri Var Mıydı?(1.Bölüm) (Gürsel Akıngüç)

17/04/2011 - 23:04 Savaş, Nüfus ve İktidar, İttihatçı Milliyetçiliğin Demografik Operasyonları- Fuat Dündar’ın Modern Türkiye’nin Şifresi Kitabı Üzerine… ( Mehmet Beşikçi)

14/04/2011 - 15:37 1.Dünya Savaşında Türkiye Dışında ve Anadolu’da Esir Kampları Balıkesir Esir Kampı (Aydın Ayhan)

10/04/2011 - 21:01 57. Alay Filistin - İsmail Bilgin

30/03/2011 - 17:24 Osmanlı Meclis-i Mebusanı’nda Çanakkale Muharebeleri Konusundaki Görüşmeler (Yrd. Doç Dr. Mithat Atabay)

25/03/2011 - 18:22 1.Dünya Savaşı Yıllarında Anadolu’da Sağlık Çalışmaları (Balıkesir Örneği) Aydın Ayhan

20/03/2011 - 08:33 Edward J. Erickson’un Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordusu Kitapları Üzerine (Askeri Tarihte Yeni Yaklaşımlar, Yeni Eleştiriler) ( Mehmet Beşikçi)

17/03/2011 - 17:41 18 Mart Özel Yazısı: Dardanos’a Şan Verenler ( İslam Özdemir)

16/03/2011 - 07:00 Çanakkale- Bir Milletin Varoluş Destanı ( Lokman Erdemir )

12/03/2011 - 10:20 Siyon Katır Birliği Komutanı J. Henry Patterson'un Kitabı 95 Yıl Sonra Türkçe'de ! - Çanakkale Savaşı'nda Siyonistler ( Tuncay Yılmazer )

10/03/2011 - 19:29 Çanakkale Savaşı Günlüğü-Binbaşı Erich R. Prigge (Yay. Haz. Bülent Erdemoğlu)

05/03/2011 - 19:01 'Siperlerdeydik 1914-1918' -- Jacques Tardi ( Gürsel Göncü)

27/02/2011 - 10:53 19’uncu Tümen Ceridesine Göre Çanakkale Muharebelerinde İlk Gün: 25 Nisan 1915 ( Dr. Zekeriya Türkmen )

20/02/2011 - 21:36 Çanakkale Savaşlarında Bir Kadın Muhabir; Wanda Zembruska (İslam Özdemir)

02/01/2011 - 08:21 Savaş Lordu Kitchener - Sir George Arthur (Muzaffer Albayrak)

27/12/2010 - 18:22 Kibrit Kutusundaki Sarıkamış-Sibirya Günlükleri ( M. Fuad Tokad )

27/11/2010 - 20:24 İttihatçı Cavit Bey (Polat Tunçer)

14/11/2010 - 16:48 Fransız Binbaşı M. Larcher’in Bir Kısmı Dilimize Çevrilen Kitabı Üzerine Notlar ( Tuncay Yılmazer )

31/10/2010 - 20:09 Türkler Galiçya’da (Piotr Nykiel, Beata Nykiel)

02/10/2010 - 21:08 Nablus’taki 18 Şehidin Hatırlattıkları (Muzaffer Albayrak)

23/09/2010 - 22:10 Şehit Üsteğmen Zahit Efendi ve Son Mektubu (Hafize Kasar)

14/07/2010 - 20:22 Çanakkale Cephesinde Bir Müderris- Abdullah Fevzi Efendi ( Muzaffer Albayrak)

27/06/2010 - 16:36 Zığındere'den Normandiya'ya ( Tuncay Yılmazer )

13/06/2010 - 10:02 4.Battalion Parade Ground Mezarlığından Anzak Cephesi'ne Bakış ( Tuncay Yılmazer )

30/05/2010 - 12:09 Çanakkale Cephesi ve Yunanlılar (İsmail Bilgin)

18/05/2010 - 19:11 Birinci Dünya Savaşında Darülfünun Tıp Fakültesi (Dr. Lokman Erdemir)

09/05/2010 - 08:27 Yıldırım Ordularının Bozgunu Filistin’e Veda - Mirliva Sedat

02/05/2010 - 18:48 Dünden Bugüne Çanakkale'yi Ziyaret (Muzaffer Albayrak)

25/04/2010 - 09:26 Anzak Üst Kimliği Tartışılıyor mu? (Tuncay Yılmazer)

15/04/2010 - 22:24 Filistin Cephesi’nden Adana’ya Mustafa Kemal Paşa (Yrd. Doç. Dr. Süleyman Hatipoğlu )

11/04/2010 - 12:43 Türk Harp Edebiyatında Çanakkale Mektupları (Dr. Ömer Çakır)

28/03/2010 - 17:57 Ateşe Dönen Dünya: Sarıkamış (Prof. Dr. Bingür Sönmez, Reyhan Yıldız)

25/03/2010 - 00:31 9 Temmuz 1915 Tarihinde Yapılan Bir Ateşkes Teklifi (İsmail Bilgin)

17/03/2010 - 22:58 Çanakkale Müdâfaası Bir Gençlik Müdâfaasıdır - Çanakkale Savaşı'nda Mektepliler ( Lokman Erdemir )

13/03/2010 - 21:20 Çanakkale Deniz Muharebelerinde Mayın Harbi Ve Nusrat’ın Mayın Döküş Harekâtı - 2. Bölüm (M. Haluk Çağlar)

07/03/2010 - 15:27 Çanakkale Deniz Muharebelerinde Mayın Harbi ve Nusrat’ın Mayın Döküş Harekâtı- 1.Bölüm (M. Haluk Çağlar)

28/02/2010 - 15:14 Cephelerde Bir Ömür - Ahmet Nuri Diriker Paşa’nın Hatıratı ( Tuncay Yılmazer )

21/02/2010 - 16:28 Esat Paşa'nın Kabrini Ziyaret (İslam Özdemir)

14/02/2010 - 22:18 Askeri Tarihe İnsanı da Katan Gazeteci: Charles Bean ( Bill Sellars )

31/01/2010 - 15:16 95. Yıldönümünde Sarıkamış Harekâtını Yeniden Değerlendirmek-2.Bölüm ( Muzaffer Albayrak )

24/01/2010 - 15:57 95. Yıldönümünde Sarıkamış Harekâtını Yeniden Değerlendirmek -1(Muzaffer Albayrak)

17/01/2010 - 19:26 Çanakkale Gazisi Hüseyin Akdoğan (Ahmet Yurttakal)

10/01/2010 - 17:00 İmparatorluğun Sonu 1914 – Carl Mühlmann ( Kadir Kon )

27/12/2009 - 13:38 Birinci Dünya Savaşı’nda Bediüzzaman Said Nursî (Dr. Ramazan Balcı)

20/12/2009 - 16:04 Gelibolu’dan Kaçış ( Muzaffer Albayrak)

13/12/2009 - 18:50 Teğmen Remzi nin Hatıralarında Zığındere Muharebeleri (M. Şahin Aldoğan)

29/08/2009 - 16:42 Birinci Dünya Savaşı Sırasında Said Halim Paşa Hükümeti ( Hanefi Bostan )

16/08/2009 Birinci Dünya Savaşı'nda Osmanlı Devleti'nde Araplar ( Talha Çiçek )

11/07/2009 - 20:54 Birinci Dünya Harbinde Rumeli Gönüllüleri ( Muzaffer Albayrak)

25/06/2009 - 20:48 Savaşlar da Söyler ( Cengiz Demir )

04/06/2009 - 19:53 Fahreddin Paşa'nın Medine Müdafaası - Feridun Kandemir (Tuncay Yılmazer)

15/05/2009 - 01:38 Türkiye Cumhuriyeti'nin En Büyük Askeri Tarihçisi Kurmay Yarbay Bursalı Mehmet Nihat Bey 'e Vefa ( Cemalettin Yıldız )

10/05/2009 - 20:20 Çanakkale Savaşı Siyasi, Askeri ve Sosyal Yönleri – Lokman Erdemir ( Ahmet Yurttakal )